Bostadsanpassningsbidrag
Kontakt
Byggnadsinspektör/Handläggare av bostadsanpassningsbidrag
040-626 80 00
kommunen@svedala.se
Måndag kl 10:00-12:00, torsdag kl 10:00-12:00
Har du funktionsnedsättning som ställer speciella krav på din bostad? Då kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Bostadsanpassningsbidraget är ett ekonomiskt bidrag som riktar sig till dig som har en bestående funktionsnedsättning. För bidraget kan du anpassa bostaden så att din vardag blir enklare.
Vad är ett bostadsanpassningsbidrag?
Bostadsanpassningsbidraget är ett ekonomiskt bidrag som riktar sig till dig som har en bestående funktionsnedsättning. För bidraget kan du anpassa fasta funktioner i bostaden så att din vardag blir enklare. Det handlar om att du ska kunna förflytta dig, sova, sköta hygien, laga mat, äta och ta dig in och ut ur bostaden. En förutsättning är att anpassningsåtgärden är nödvändig och att behovet inte kan tillgodoses med hjälpmedel.
Vem kan få bidrag?
Bostadsanpassningsbidrag lämnas till enskild person som äger sin bostad, bostadsrätt eller hyr sin bostad. För att få bostadsanpassningsbidrag behöver du vara folkbokförd på adressen.
För vilka åtgärder kan jag söka bidrag?
Bostadsanpassningsbidrag lämnas för bostadens fasta funktioner i och i anslutning till bostaden. Med fasta funktioner avses sådant som normalt inte tas med vid flytt. Ditt behov av åtgärder ska styrkas med intyg från sakkunnig.
Exempel på åtgärder:
- Borttagning av trösklar
- Anordnande av duschplats
- Uppsättning av räcken och ledstänger
- Montering av ramper vid entréer
Hur ansöker jag och hur går ansökningsprocessen till?
Ansökan
En komplett ansökan ska innehålla:
- korrekt ifylld ansökningsblankett
- intyg från sakkunnig till exempel arbetsterapeut eller läkare
- fastighetsägarens skriftliga medgivande
- offert och eventuellt ritning från entreprenör.
Tänk på: Om du inte är ensam ägare av din bostad, ska du inhämta fastighetsägarens eller övriga fastighetsägares skriftliga medgivande.
Välj en entreprenör som har en F-skattsedel som är behörig att göra arbetet du ansöker om. Arbetet måste följa gällande bygglagstiftning.
Du kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag via vår e-tjänst eller hämta en ansökningsblankett hos Kundservice.
Komplett pappersansökan skickar du sedan till Svedala kommun, Kundservice, 233 80 Svedala. När din ansökan kommit in till oss registreras den.
Utredning
Handlingarna som du skickat in gås igenom och vi kommer att kontakta dig för komplettering om något saknas. För att handläggaren ska kunna göra en korrekt bedömning om du är berättigad bidrag krävs i vissa fall en besiktning av bostaden.
Beslut
När utredningen är klar fattar handläggaren ett beslut som skickas till dig. Bidragets storlek motsvarar den skäliga kostnaden för åtgärden.
Överklagande
Om beslutet går dig emot kan du överklaga. Information om hur du går tillväga får du med ditt beslut.
Beställning av arbete
Om du beviljas bostadsanpassningsbidrag ansvarar du själv för att få anpassningen utförd och att beställa arbetet. Konsumenttjänstlagen gäller mellan dig och den anlitade entreprenören.
Kontroll/Betalning
Handläggaren kan behöva kontrollera anpassningsarbetet.
Du ansvara själv för betalning till entreprenören.
Kopia på fakturan skickas till handläggaren och beviljat bidrag betalas ut till dig som sökande efter att anpassningen eller reparationen är utförd.
Reparationer/Service/Underhåll
Du äger och ansvarar för utrustningen som du fått bidrag för. Därför ska du räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer. Reparationsbidrag kan i vissa fall beviljas till reparationer av tekniskt avancerade anordningar som beviljats genom bostadsanpassningsbidrag. Om din beviljade anordning behöver repareras ska du kontakta en entreprenör för felsökning och begära in en offert på reparationskostnaden. I offerten ska framgå orsak till felet.
Bidrag lämnas inte för sådana åtgärder som bedöms som normalt bostadsunderhåll.
Beställer du själv reparationen före bifallsbeslut så kan du komma att få stå för kostnaden själv. Vid till exempel handhavandefel eller behov av fastighetsunderhåll kan bostadsanpassningsbidrag inte beviljas.
Som underlag till beslut behöver myndigheten en specificerad offert eller specificerad fakturakopia. Reparationer som behöver göras på grund av skadegörelse, brister i underhållet av bostaden eller att du hanterat utrustningen på fel sätt kan du inte få bidrag för.
Återställningsbidrag
Ägare av bostadshus kan ha rätt till bidrag för återställning av anpassningsåtgärder i eller i anslutning till hyresrätt eller ett en- och tvåbostadshus om hyrs ut samt i anslutning till bostadsrättslägenhet och ägarlägenhetsfastigheter. För att bidrag ska kunna beviljas måste anpassningsåtgärden vara till nackdel för andra boenden.
Byte av bostad
Vid köp eller byte av bostad lämnas bostadsanpassningsbidrag till åtgärder enbart om det finns särskilda skäl för att välja en bostad som kräver anpassning.
Vid nybyggnad lämnas bostadsanpassningsbidrag enbart till den utrustning som inte är normal standard. Är du osäker? Kontakta kommunens handläggare.
Information och regler
Lagen om bostadsanpassningsbidrag (SFS 2018:222) gäller från 1 juli 2018. Vem som kan beviljas bidrag regleras i lagen. Kommunen beslutar om storleken på bidraget som ska motsvara vad de ansökta åtgärderna skäligen kostar. Kommunen är aldrig beställare eller utförare av anpassningen.
Relaterade länkar
Ansökan - e-tjänst och blankett
Sveriges riksdag - Lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag