Vi använder kakor (cookies) för att följa upp hur du och andra besökare använder webbplatsen. Vår leverantör sammanställer den anonyma informationen. Du kan blockera kakor men då visas detta meddelande igen. Läs mer om kakor på Post- och telestyrelsens webbplats

Jag godkänner
Hoppa till huvudinnehållet Till startsidan

Information ansökan ekonomiskt bistånd

Kontakt

Öppen mottagning:
Onsdag 13-15.30
Adress: Stationsplan 1, Svedala
Jenny Bjelk
Socialsekreterare
jenny.bjelk@svedala.se
Vibeke Persson
Socialsekreterare
vibeke.persson@svedala.se
Johanna Falk
Socialsekreterare
johanna.falk@svedala.se

Rätten till ekonomiskt bistånd förutsätter att du inte själv kan tillgodose dina behov eller att dessa inte kan tillgodoses på annat sätt. När du söker ekonomiskt bistånd gör handläggaren en bedömning om du har prövat alla möjligheter att klara dig på egen hand.

Ansökan om ekonomiskt bistånd kan göras både digitalt och i pappersform. När du ansöker första gången görs en bedömning utifrån:

  • Din ekonomiska situation.
  • Om du gjort vad du kan för att bli självförsörjande på egen hand.

För att bedöma den ekonomiska delen kontrollera vi uppgifter om dina inkomster och utgifter tre månader bakåt i tiden. Det är också viktigt att du sökt alla andra ersättningar du har rätt till. När du kontaktar Arbete och integration eller träffar en socialsekreterare får du reda på vilka uppgifter just du måste lämna in och redovisa.

För att bedöma om du gjort vad du kan för att bli självförsörjande på egen hand kallas du till besök hos arbetsmarknadssamordnare.

Arbetsmarknadssamordnare

I samband med nyansökan kallas du till besök hos en arbetsmarknadssamordnare. Mötet med arbetsmarknadssamordnare är obligatoriskt för att kunna bedöma din rätt till bistånd. Vid möte hos arbetsmarknadssamordnare ska du ta med:

  • Inskrivningsintyg och aktuell handlingsplan från Arbetsförmedlingen.
  • Dokument som styrker dina studier eller arbetslivserfarenheter.
  • Om du är sjukskriven ska sjukintyg redovisas.
  • Legitimation.

Om du beviljas ekonomiskt bistånd ställs det krav på att kontinuerligt följa den planering som görs upp tillsammans med arbetsmarknadssamordnare för att rätt till bistånd ska föreligga.

Vad kan du ansöka om?

Förutom uppehälle enligt riksnormen kan du ansöka om:

  • Hyra
  • El
  • Hemförsäkring
  • Fackföreningsavgift/a-kassa
  • Arbetsresor
  • Internet
  • Barnomsorg
  • Receptbelagda mediciner
  • Läkarvård

Ekonomiskt bistånd är uppdelat i två delar: personliga kostnader och gemensamma hushållskostnader. Regeringen fastställer varje år en riksnorm vilket innebär att ekonomiskt bistånd för dessa utgifter räknas lika över hela landet.

Provberäkna på Socialstyrelsens webbplats

Hur fyller jag i ansökan

Ansöka gör du enklats genom vår digital ansökan. För att söka digitalt måste du ha BankID. Om du inte har BankID kan du ansöka i pappersform. Du kan få hjälp genom att besöka öppen mottagning eller kontakta oss under telefontid.

Ansökan om ekonomiskt bistånd

Så här behandlar vi dina personuppgifter

Från och med 25 maj 2018 ersätter den nya dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen.

Vid ansökan om ekonomiskt bistånd registrerar vi dina personuppgifter med stöd av Socialtjänstlagen. Personuppgifter som du lämnar i samband med din ansökan om ekonomiskt bistånd registrerar vi i ett datasystem och använder för hantering av din ansökan. Personuppgifterna använder vi vid aktualisering/diarieföring, utredning, beslut och eventuellt beviljande av bistånd.

Om behandling av personuppgifter, GDPR

Publicerad 2016-05-26 kl 16:13
Sidansvarig: Rebecka Kjellsson
Uppdaterad 2019-09-11 kl 14:20